Unikalus muzikos skambesys su MBL akustinėmis sistemomis

Įmonės įkūrėjų Meletzky, Bieneke ir Lehnardt (MBL) 1979 m. pirmą kartą pristatyta „Radialstrahler“ konstrukcija nuolat tobulinama vadovaujant vyriausiajam inžinieriui Jurgenui Reisui. Vienas iš „Radialstrahler“ linijos modelių – MBL 101 E MkII. Antrosios kartos poros kaina – apie 60 tūkst. eurų, galima rinktis juodą-auksinę, juodą-chromo, baltą-auksinę, baltą-chromo arba arktinio sidabro-chromo apdailą.
Monumentali konstrukcija
Daugiau nei pusantro metro aukščio ir 80 kg sveriančios radialinės kolonėlės pribloškia savo išvaizda, tačiau nėra pats didingiausias „Radialstrahler“ aparatas. Ši garbė atitenka unikaliai „MBL System 101 X-Treme“, kuri iš esmės yra dviejų 101 E junginys, kainuojantis daugiau nei 200 tūkst. eurų.
Didžiosios Britanijos „Hi-Fi News“ žurnalistams MBL radialinių kolonėlių dizainas labiau primena „regbio kamuolį“ (juk Jungtinė Karalystė – regbio šalis), tačiau pavadinimas „melionas“ jau prigijo audiofilų kalboje. „Radialstrahler“ – tai atviras sferinis garsiakalbis, turintis membraną, pagamintą iš sulenktų segmentų. MBL 101 E MkII viršuje esančiame mažiausiame aukštųjų dažnių garsiakalbyje yra 24 sulenkti itin standūs 130 µm storio segmentai (kartais vadinami „lamelėmis“), pagaminti iš patentuotos vienakryptės anglies medžiagos. Šie miniatiūriniai „ melionai“ atkuria iki 48 kHz dažnio garsą. Šiek tiek mažiau standūs yra storesni (200µm) dviejų sluoksnių anglies pluošto segmentai (jų yra 12 vnt.), naudojami vidutinių dažnių „melionuose“. Tiek aukštųjų dažnių, tiek vidutinių dažnių garsiakalbių lamelės yra sandarinamos ir atskiriamos išilgai vertikalių kraštų, naudojant lengvą silikono polimerą.
Apatinį radialinį 300 mm žemųjų dažnių garsiakalbį sudaro 12 sulenktų lamelių, pagamintų iš patentuoto magnio ir aliuminio lydinio. Judant difuzorių ritei, sferiniai garsiakalbių segmentai virpa ir sukuria garso slėgį 360 laipsnių kampu, horizontaliai ir vertikaliai. Kadangi visos tvarkyklės turi tą pačią centrinę ašį, klausytojas, dizainerio Jürgeno Reiso žodžiais, gauna tą patį „žemųjų, vidutinių dažnių ir aukštųjų dažnių garso sklidimo laiką, taigi visi dažniai pasiekia klausytojo ausis tą pačią akimirką. „Klausydamiesi muzikos su „Radialstrahler“ jūs turite „nuogas“ membranas ir nieko daugiau. Kai „Radialstrahler“ judančios ritės pradeda virpėti, membranos irgi pradeda judėti ir iš karto pasigirsta muzika. O kai sustoja membranos, muzika iškartnutrūksta. Jokios švaistomos energijos, jokio signalo vėlavimo.“
Šiose kolonėlėse MBL įrengė 4-osios eilės kryžminius filtrus: 90 Hz, 560 Hz, 3,5 kHz. Vidinis kabelis eina aukštyn iš žemųjų dažnių korpuso per kolonėlės galinę dalį metaliniu vamzdžiu, užpildytu poliuretano putomis, kad slopintų bet kokius rezonansus.
Korpuso galinėje dalyje įrengtas rinkinys jungiklių, kurie leidžia nustatyti klausytojui patraukliausią atkuriamo garso režimą. Žemųjų dažnių režimas „Attack“ „meliono“ filtre šiek tiek išplečia 120–130 Hz dažnį ir koreguoja signalo sklidimo laiką patalpoje, o bendru atveju rekomenduojamas režimas „Smooth“. Vidutinio diapazono „Natural“ ir „Rich“ parinktys nukreipia signalą atitinkamai per oro arba geležies induktorius. Aukštųjų dažnių nustatymai yra dar subtilesni: „Smooth“ prijungtas per kietųjų gyslų laidus, „Fast“ naudoja sidabru dengtą kietą šerdį, o „Natural“ – įprastą daugiagyslį varį. Šiek tiek pasidomėję įvairiomis parinktimis, didžiąją dalį klausymosi „Hi-Fi News“ ekspertai naudojo „Smooth/Natural/Natural“ nustatymus.
Visaapimantis skambesys
Trip hop stiliaus grupės „Massive Attack“ dainoje „Unfinished Sympathy“ („Blue Lines“, 2012 Remix, Virgin, 96kHz/24-bit) itin aiškiai atskleidžiami sodriausi bosiniai dažniai, kaip ir įkyrūs vokalo obertonai. Scena gana tamsi, tenoras melancholiškas – klausytojai tiesiog įtraukiami į dinamiškos muzikos gelmes.
Melancholiškoje titulinėje dainoje iš Amy Winehouse albumo Back To Black (Universal Records 00600753450628; 96 kHz/24 bitų) dainininkė išlieja savo širdį. Gausias emocijas, o ypač nuoširdžias vokalines emocijas, „Radialstrahler“ perteikia itin jautriai. Šios kolonėlės geba perteikti muziką, o ne tiesiog projektuoti garsą.
Jau kelios melomanų kartos mėgaujasi „The Beach Boys“ albumu „Pet Sounds“. Dainoje „The Wrecking Crew“ žaižaruojantys instrumentiniai pasažai išryškina profesionalų, griežtą ir tobulą atlikimą, o „Boys“ sielos harmonijos su tarsi atsinaujinusiu jaunatviškumu tęsiasi per visą šį nuostabų dainų ciklą, kurį sukūrė Brianas Wilsonas ir Tony Asher. „The Human League“ dainos „Don't You Want Me?“ instrumentinės versijos jubiliejiniame „Dare – Love And Dancing“ leidime sintezatorių orkestruotė neprilystamai ryškesnė, aštresnė ir jausmingesnė nei kada nors anksčiau „Hi-Fi News“ ekspertų girdėta.
Išvados
„Radialstrahler“ ne tik atrodo neįprastai, bet ir muzikinį įvykį atskleidžia kitaip nei įprastos konstrukcijos akustinės sistemos. Atkuriamas „tikras garsas“ dėl MBL gebėjimo „valdyti“ patalpą, kurioje klausomasi muzikos, ir formuoti didžiulį bei itin tikrovišką garso peizažą. 101 E MkII kolonėlės nėra fiziškai pririštos prie vietos patalpoje. Užmerkite akis, ir išnyks bet kokia užuomina, iš kur sklinda garsas. Naudodami MBL kolonėles girdėsite tuos pačius efektus, kuriuos girdite realiame gyvenime. Sėdėdami, stovėdami ar pakreipdami galvą visada mėgausitės neįtikėtinai tikrovišku, įtaigiu muzikos skambesiu.